Soyuz Capsule André Kuipers

De Soyuz TMA-03M ruimtecapsule waarmee ESA-astronaut André Kuipers zijn reis naar het internationaal ruimtestation ISS maakte, is bij Space Expo te zien! Het heeft jaren geduurd om de Soyuz te kopen, maar sinds 2016 is het een vast onderdeel in ons museum.

Andre_Kuipers_inside_a_Soyuz_TMA_simulator
Soyuz_TMA-03M_ready_for_insertion_into_launcher_s_nose_cone
Expedition_16_suit_up

André Kuipers maakte zijn ruimtereis naar het ISS dus met een Soyuz. Niet dat hij enige keuze had, want de Soyuz is momenteel de enige manier van regulier, bemand ruimtereizen. Het ruimtevaartuig wordt in internationale kringen beschouwd als de veiligste, meest beproefde en langst ontwikkelde manier om mensen in een baan om de aarde te brengen. Eigenlijk best opmerkelijk als je beseft dat de Sojuz-capsule al in de jaren ’60 is gemaakt.

Russisch ruimteschip
De Sojuz is een Russische ruimtevaartcapsule waarvan het eerste ontwerp stamt uit 1962. De Sovjet-Unie wilde hiermee naar de maan. Dat is helaas nooit gelukt. In de Space Race waren de Amerikanen de eerste mensen die voet zette op de maan. De Soyuz heeft afgelopen decennia veel astronauten vervoerd naar het ISS en terug.

Drie modules
Het eerste oorspronkelijke Sojuz-A ontwerp bestaat uit drie modules. In 50 jaar tijd is er van buitenaf gezien niet zo veel veranderd. Qua missiedoelen en techniek heeft het ruimtevaartuig wel een zeer rijke evolutie doorstaan.

Vierde generatie Soyuz
André Kuipers reisde met de vierde generatie van de Sojuz, de zogenaamde Sojuz TMA-03M. Deze vierde generatie zag het licht in 1986. Deze Sojuz zag er vanaf de buitenkant dan wel redelijk hetzelfde uit als de eerste Sojuz, aan de binnenzijde heeft er wel voortdurende technische innovatie plaatsgevonden, onder andere met de hulp van digitale sensoren en computertechnologie. Wat was er specifiek nieuw aan deze vierde generatie? Nieuw waren de KURS automatische koppelpiloot en het KTDU-80 geïntegreerde stuwsysteem die de hoofdmotor en de 16 oriëntatie- en koppelmotoren allen aanstuurden vanuit één stuur- en brandstofsysteem. Om de harde landing op de Kazachstaanse steppe-grond verder te verzachten waren gewijzigde nood- en hoofdparachutes en landingsmotoren aangebracht. 

Langere astronauten
Gaandeweg ontstond er een internationale en nauwe samenwerking tussen NASA, Roskosmos en ESA. Samen hadden zij het doel de ISS te bevoorraden en te bemannen met behulp van de Spaceshuttle en de Sojuz. Ook werden de stoelen in de serie Sojuz TMA zodanig aangepast dat reizigers met een groter postuur konden meereizen. Voorheen moest een reiziger tussen de 65 à 85 kg wegen en tussen 1,62 m en 1,83 m lang zijn. In de vierde generatie Sojuz werd dat verhoogd naar 50 tot 94 kg en 1,50 m en 1.90 m. Dat kwam voor André Kuipers goed uit, want hij is 1.85 m lang! 

De Sojuz TMA vloog in de periode 2002 tot 2012 maar liefst 22 maal bemand, waaronder vlucht Sojuz TMA-3 en -4, gelanceerd op 19 april 2004, waarvan André Kuipers tweede piloot was.

Kom de Sojuz bekijken in Space Expo! Meer weten over de Sojuz? Hier vind je veel informatie. 

soyuz-tma_02

Fact sheet

Soyuz TMA-03M Descent module van André Kuipers (2011-2012)

Bemanning (Expedition 30/31):

Commander

Oleg KononenkoRSA

Flight Engineer 1 & Medical Crew Officer

André KuipersESA

Flight Engineer 2

Donald PettitNASA




Identificatienummer TMA-03M

Missienummer 29S

Technische ID TMA703

Gelanceerd: 21 december 2011

Geland: 1 juli 2012

tumblr_lb9uumee1B1qzn4ypo1_400
Soyuz-TMA_parts

Een Soyuz TMA Descent module na terugkeer uit de atmosfeer in de steppes van Kazachstan (l). Afmetingen en gewicht van de diverse modules van het Soyuz ruimteschip (r). De Descent module is het enige deel dat, met de bemanning van drie astronauten, terugkeert naar de aarde (o).

Space_to_be

Vul uw eigen inhoud in.

dit is een test

Dit is een test voor een nieuwe tekst